360° Conflictmanagement:
Groei in verbinding
Trainingen en workshops
De kern van elk conflict ligt in principe altijd in de bejegeningssfeer. Men voelt zich niet gehoord, niet gewaardeerd, voelt geen vertrouwen. Het gaat om de achterliggende belangen. Men vertaalt deze belangen echter in standpunten.
Voorbeelden:
Standpunt | Belang |
---|---|
Ik wil een hoge schadevergoeding | Ik mis waardering voor mijn harde werk |
Jij hebt dat project niet aan mij gegeven | Ik mis het vertrouwen in mij |
Je hebt mij niet verteld over die afspraak | Ik wil betrokken worden en erbij horen |
Dit is de derde keer dat ik dat aangeef! | Ik wil gehoord worden en serieus worden genomen |
Belangen zijn immaterieel, werkbaar (voldoende concreet), positief, nastreefbaar en realiseerbaar.
Om oog te hebben en te houden voor die achterliggende belangen is het belangrijk op een open, eerlijke en vooral nieuwsgierige manier te communiceren.
Wij maken uw bedrijf conflictvaardiger.